Два листи в один з обласних департаментів освіти
№55/12-18, 04.12.2018р.
Департамент освіти і науки Д* облдержадміністрації, О* Н* В*
Шановна Н* В*!
Цього разу ми надсилаємо Вам лише електронний варіант нашого звернення. Причина цього буде пояснена в п. 2 листа №2 (див. e-mail—вкладення). Хоча Вас у листі №2 не стосуються ні п. 2, ні п. 1. То навіщо шлемо Вам і лист №2? Бо: а) там ще є п. 3; б) щоб Ви знали суть наших проблем; в) і там ще є й додатковий п. 4, аналога якому немає в жодному листі жодній обласній структурі.
Тож учергове пропонуємо невідкладно розіслати в ваші структурні підрозділи загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої освіти цей лист про проведення раритетного заочного інтелектуального 46-го міжнародного заходу "50 слів", та закликати потенційних учасників до корисного самовдосконалення.
Терміни проведення 46-го заходу "50 слів" такі: перший тур — з 20.12.18р. по 05.01.19р., другий тур — з 05.01.19р. по 20.01.19р.
Його умови розміщені і на сайті ВДГО "Гармонійний розвиток" http://www.h-d.in.ua (щоб перейти там на україномовні сторінки, у правому верхньому кутку головної сторінки натисніть українську іконку, а в папці "50 слів" є файл "46-й захід "50 слів". Або прямий вхід за адресою http://www.h-d.in.ua/events/46-й-захід-50-слів/), і також на допоміжному блозі http://vmk-garmonia.blogspot.com (сторінка " 46-й захід "50 слів". Або прямий вхід http://vmk-garmonia.blogspot.com/2018/11/46-50.html).
Пояснення того, навіщо потрібен захід "50 слів" вам, та яка його головна мета, наведені хоча б у преамбулі та у вступних абзацах умов.
Для доведення нестандартності п'ятдесяти завдань, які будуть запропоновані учасникам 20 грудня та 5 січня, наводимо ідеї хоча б чотирьох із них:
— Замініть одним-двома словами словосполучення з умовних фраз у міжнародній дипломатії: " ... вважаємо необхідним зберегти за собою право ...".
— В Олександра Пушкіна — Болдінська. А в Тараса Шевченка?..
— Малярний інструмент, який навіть своєю назвою каже, що він "літає".
— Найпопулярніший вид ялини в Україні.
Зважаючи на те, шо Ви могли не бачити наших попередніх листів, нагадуємо, що:
1. Всеукраїнська дитяча громадська організація "Гармонійний розвиток" зареєстрована в Міністерстві юстиції України 03.04.2007р., свідоцтво №2653.
2. Є два документи, які підтримують діяльність ВДГО КРОКС (КРОКС — це наш "брат"-попередник, який створений також В. Косенком): це лист МОН України №32/8-574 від 19.08.2003р., та спільна з Мінсім'ямолодьспорту постанова МОН України №109/7/124 від 22.04.1997р.
З повагою, Валерій Косенко,
голова ВДГО "Гармонійний розвиток", голова оргкомітету заходу "50 слів"
-----
№56/12-18 04.12.2018р.
Лист №2 Департамент освіти і науки Д* облдержадміністрації, О* Н* В*
Шановна Н* В*!
Нагадую ще раз, що п. 1 та особливо п. 2 цього листа Вас не стосуються.
А п. 1 та п. 2 — це те, що ми розіслали в усі обласні департаменти освіти. І нам так здається, що читати особливо п. 2 Вам буде надзвичайно приємно.
1. Чому закликаю розіслати нашого листа №1 по інстанціях невідкладно? Бо, як показує прикра багаторічна практика, дуже часто розтягується в часі на ... тижні та на місяці ось цей восьмиланковий "ланцюжок": Ви — Ваш департамент — особа, якій доручено оповістити людей нижчого рангу — місто/район — навчальний заклад — директор/завуч — місцевий куратор — учасник. Тож значна кількість людей і пише, що їм надійшла інформація з "верхів" про "50 слів" тоді, коли він уже ... завершений.
2. Чому не надсилаємо паперовий варіант нашого листа? Бо Ваша область постійно порівняно пасивна. Приміром, в останньому 45-му заході "50 слів" з Вашої області взяли участь поодинокі представники лише з декількох навчальних закладів (як протилежний приклад — це Донеччина, де брали участь представники з багатьох десятків ЗОШ). І ще. З Ваших підлеглих потрапили до переліку найкращих лише *Х* учасників. А для порівняння: серед 110 найсильніших — аж 55 із Донеччини, див. посилання http://www.h-d.in.ua/events/45-й-захід-50-слів/ та шукайте в ньому файл "Результати".
3. Врахуйте, що ми, педагоги (а абсолютно всі українські члени оргкомітету є педагогами) маємо величезний практичний досвід роботи в навчальних закладах. Тому ми знаємо проблеми освіти не зі ЗМІ чи з інструктивних листів Міносвіти, а безпосередньо. Тож ми підчищаємо деякі огріхи, скажімо, шкільних концепцій.
Які маємо на увазі освітянські недолугості? Приміром: це те, що вихованці вже, мабуть, "на генному рівні" безініціативно пасивно звикли, що педагог не лише сам покаже потрібний якомусь там доценту напрям руху, не лише сам усе "розжує", а ще й "проштовхне".
З інших численних освітянських проблем ще однією величезною є та, що навчальні програми відірвані від життєвих потреб пересічної людини, перенасичені науковим (не практичним!) баластом. Все там просякнуте такими відомостями, які цікаві (корисні) лише одиницям людей-спеціалістів. Тож, наприклад, учні сприймають школу не як щось світле, тепле, рідне, а як монстра, вурдалака, який "п'є кров" із них, а також із батьків та з учителів.
А хто винен в останньому упущенні/ляпсусі/проблемі? Однозначно, що найбільше — це Національна Академія педагогічних наук України, яка "підтоптала" Міносвіти під свої специфічні інтереси. Адже виникає таке відчуття, що працівники НАПНУ ставлять перед собою одну з таких "шкурних" цілей, які часто-густо переплетені: або захистити дисертацію (в ідеалі — стати академіком та професором); або (і) видати свою монографію (написати навчальний посібник); або (і) "проштовхнути" в навчальні програми все те, що він знає зі свого вузькопрофільного "коника"; або (і) просто "засвітитися", "поставити галочку" на якомусь симпозіумі/конференції (останній факт беззаперечно підтверджений тим, що на десятках їхніх зібрань, абсолютно на всіх, на яких я з різних причин побував, сценарій був однаковим, "під копірку": виходить доповідач, щось там бурмоче собі під ніс, інші учасники від нудьги сплять або "копирсаються в носі"). От хай вони чітко прояснять, навіщо пересічному громадянину (не науковцю) розбиратися в без сумнівів могутніх (але це — для наукових досліджень) диференціалах/інтегралах? Чи нащо йому знання внутрішньої будови жаби? Чи поняття органел/цитозоль? Чи виробленню задекларованих у державних шкільних програмах загальноосвітніх шкіл (!) навичок виходу воротаря з воріт (ремарка: невже всі мільйони школярів будуть футбольними воротарями)? Чи скільки кам'яного вугілля добувають у Південній Африці? Чи що таке "чорна діра" в астрономії?
А на можливі аргументи науковців ми парируємо так: шановний опоненте! А персонально ви достатньо розбираєтеся хоча б на шкільному рівні не лише у вашому "конику", а в усьому тому, що щойно перераховане нами? Ми зовсім не впевнені у правдивості вашої ствердної відповіді. То навіщо ж ви "ґвалтуєте" учнів непосильним майже для всіх них зубрінням схоластичних для них знань? Адже там є лише тупе запам'ятовування, але не розуміння! Бо без чітких практичних навичок всі ті "знання" є "темним лісом"!
От і напрошується пекучий серцю та розуму висновок, що НАПНУ, а разом з нею — її "сателіт" Міносвіти, ставлять перед собою нереальну мету, яка вочевидь є недорікуватою: "викувати" в освітянській "кузні" таких випускників, з яких всі до одного обов'язково стануть гарантовано багатопрофільними науковцями, кожен з яких достеменно розбиратиметься одночасно і в математиці, і в хімії, і в біології, і в філології, і в повії-історії ... на рівні хоча б усіх останніх курсів університету, якими б різнопрофільними ті курси не були.
Дуже бажалося, щоб частина №3 цього листа обговорилася спочатку на рівні Вашого департаменту, а потім — на все вищих і вищих рівнях, аж до міністерського чи й загальнодержавного. Бо нам уже набридло раболіпно вгинати голови та виконувати розпорядження "верхів". А Вам? Чи Вам боязно "плювати проти вітру"?
Між іншим, ще один штрих: а Вам не набридло з ранку до ночі займатися не творчою виховною педагогічною роботою, а рутинною паперовою? Звітами? "Зрізами"? Наказами? Нарадами? Конференціями? Форумами? ...
4 ("ложка дьогтю"). Шановна Н* В*! Ми вже упродовж багатьох заходів виготовляємо та надсилаємо Вашому департаменту наші теплі подяки. Надсилаємо єдиній структурі в Україні. Але це відбувається односторонньо. Жодного разу ми не прочитали ніякої Вашої реакції на це. Тож закрадається думка: а, можливо, ті наші офіційні подяки Вам не потрібні? То сповістіть, будь ласка, нам про це, і ми, щоправда, без ейфорії, але припинимо це робити.
З вибаченнями за вируючі емоції,
Валерій Косенко,
голова ВДГО "Гармонійний розвиток", голова оргкомітету заходу "50 слів",
автор десятка виданих різнопрофільних книг (позакласна робота; туризм; математика; логіка; політика ...).
тел. +380-67-309-51-54